اجبار اختیاری

رسانه‌ی تک نفره، یک نفرِ....

اجبار اختیاری

رسانه‌ی تک نفره، یک نفرِ....

به بهانه ی واژه ای نو!

يكشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲ ب.ظ

 در اطراف واژه هایی شنیده می شود که ما با آنها بسیار مانوس هستیم ولی غریب! در واقع واژه ها از لحاظ معنایی برای ما آشنایی کافی نداشته است ولی به طور طبیعی با آن ها مواجه هستیم و درگیرشان، از بحث های جالب درباره ی نظریات اجتماعی و امثالشان بحث ریشه یابی لغت می باشد و اینکه چرا این لغت به این معنا به کار گرفته شده است؟ و اولین معنای آن چه بوده است و چه استفاده ای از آن می شده و حال می شود؟

یکی از این واژه ها که به تازگی در ادبیات گفتاری ما رشد می کند مقوله ای به نام سبک زندگی است، که بعضی آن را معادلlife Style  دانسته اند؛ ترجمه ی تحت الفظی این لغت همان سبک زندگی می شود ولی اینکه واژه یStyle  به چه معنایی می باشد؟ شاید متفاوت از کلمه سبک است یا حتی خود کلمه ی سبک به چه معنا هست، بگذریم.

 روش و نوع زندگی ما در دوران های مختلف، در کل و جز قابل نگرش است، در دوران هایی نظیر دوران تحصیل، دوران دانشجویی، دوران اشتغال، دوران فرسودگی و از کارافتادگی و همانندشان، که گاهی دوران هایی موازی با هم هستند، خوب به طور طبیعی دوران دانشجویی ما همزمان با دوران سپری کردن زندگیمان در کنار خانواده و بیرون می باشد و در هر کدام به نحوی زندگی خواهیم کرد، که به طور حتم موثر و متاثر به هم نیز می باشند. سبک زندگی به معنای اینکه چه کسی گفته است من چه چیزی بپوشم! یا چگونه برخورد کنم؟ آیا کلا عواملی می توانند بر این که «من چگونه رفتار کنم» اثر گذار باشند و یا ساختار و نظم خاصی را می توان برای جزئی ترین مسائل به دست آورد؟ یا اصلا کسی حق دارد به ما بگوید چگونه باشیم؟ چه چیزی باعث ساخت ارزش ها در جایگاه هایی همچون جایگاه دانشجویی می شود؟ و چه کسی تعیین می کند این اسم به عنوان مثال اسم «دانشجو» نیازمند این رفتار است؟ آیا می توان این دیدگاه ها را عوض کرد؟ این نوع زندگی مخصوصا در دوران دانشجویی از کجا آمده است؟ مقوله ای که کلمه ی سبک زندگی باید ما را با آن آشنا کند. «سبک زندگی دانشجویی» عبارت معنادار برای هرکس! ولی آیا از الگوی خاصی تبعیت می کند؟ یا در دیگر کشورها به چه نحوی هست؟ آیا اینکه من در دانشگاه چگونه باشم یا در دوران دانشجویی به چه نحوی برخورد داشته باشم مشخص است؟ ما چه باید بکنیم و یا اینکه چه کار می توانیم انجام دهیم؟ همه ی این ها سوالاتی هست که در ترویج این واژه و کمی تامل ممکن است با آن ها مواجه شویم.

در کنار این واژه (سبک زندگی) تبعا واژه های دیگر سر برون می زنند یا واژه هایی که از قبل خاک خورده اند؛ تمیز شده، و مورد واکاوی قرار می گیرند کلماتی چون نظریات اجتماعی و تبلیغات و شبیه به این ها که هر کدام در کنار عبارت «سبک زندگی» قابل بررسی هستند.

همه ی این بحث ها برای پیدا کردن  این می باشد که ببینیم دیگران کجا هستند، ما کجاییم و یا بهتر از همه ی این ها کجا باید باشیم؟


  • قدیم

سبک زندگی

نظرات  (۲)

سلام.
.
.
.خوب بود
..
1سوال:چراعابس؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
دلیلش:

ارادت!

عابس ابن ابی شکیب
بله!منظورت عابس بن ابی شبیب شاکری ست
میدانم...
پاسخ:
درست فرمودید اشتباه از بنده بود:
عابس بن ابی شبیب!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی